پخت خورشت سبزی رستورانی

پخت خورشت سبزی رستورانی

 

امروز به هنر پختن یک خورش سبزی خوشمزه و دلچسب به سبک رستورانی می پردازیم. به ما بپیوندید تا طعم‌ها، تکنیک‌ها و موادی را که مطمئناً بازی آشپزی شما را ارتقا می‌بخشد، بررسی کنیم. بیایید این سفر خوش طعم را شروع کنیم!

 از بین همه غذاها، خورشت سبزی به عنوان یک غذای جاودانه و اصیل ایرانی است که طعم و بافت غذا را به شکلی دیگر و کاملا متمایز به نمایش می گذارد.

مخلوطی از سبزیجات که در یک آبگوشت غنی با گیاهان معطر و ادویه جات پخته می شود، خورشت سبزی جایگاه ویژه ای در منوی رستوران های سراسر جهان دارد. تهیه خورش سبزیجات عالی در یک رستوران یا حتی در خانه به مهارت، توجه به جزئیات و درک عمیق از مشخصات طعم نیاز دارد.

سرآشپزها باید با دقت انواع سبزیجات را انتخاب کنند و مطمئن شوند که تازه، سرزنده و در فصل هستند تا طعم و ارزش غذایی آنها به حداکثر برسد.

موادلازم:

 

گوشت گوسفندی تازه

400 تا 500 گرم

سبزی معطر خورشتی

1 کیلوگرم

لوبیا (قرمز یا چیتی)

200 گرم (نسبت به ذائقه)

لیمو عمانی

4 تا 5 عدد (نسبت به ذائقه)

نمک، فلفل(سیاه و تند)، زردچوبه

به مقدار لازم

آب

به مقدار لازم

پیاز

1 عدد

سیر

3 تا 4 عدد (نسبت به ذائقه)

 

قبل از هر موردی باید گفت کلید یک خورش سبزی موفق در تعادل طعم و بافت نهفته است. سرآشپزها باید پیاز، سیر و سایر مواد معطر را تفت دهند تا پایه ای خوش طعم ایجاد کنند، سپس سبزیجات را در مراحل مختلف با توجه به زمان پختشان اضافه کنند.

در ادامه برای آموزش قدم به قدم پخت خورشت سبزی رستورانی، این غذای رستورانی با ما همراه باشید.

 

پخت خورشت سبزی رستورانی

 

  1. در ابتدا قبل از هرکاری یک ظرف مناسب برای لوبیا ها انتخاب کنید. سپس روی آنها به مقداری که آب به اندازه ی 2 انگشت بالاتر باشد اضافه کنید. سپس اجازه دهید به مدت 5 الی 6 ساعت خیس بخورند تا نفخ آنها به صورت کامل از بین برود.

 

  1. برای شروع پخت این خورشت خوشمزه ابتدا یک پیاز متوسط را پوست کنده و به صورت خلالی یا نگینی خورد کرده و تا جایی تفت دهید تا کمی طلایی شوند. در ادامه حبه های زیر را به همین روش به پیازها اضافه کنید تا سبک و کاراملی شوند.

 

3. پس از اینکه پیازهای ما سبک و طلایی و سیرها نیز عطرشان خارج شده اکنون گوشت ها را اضافه می کنیم. بهتر است گوشت ها به صورت قورمه یا همان تکه تکه شده باشند زیرا که طعم ادویه و سبزی های معطر بیشتر با هم ترکیب می شوند. پس از اضضافه کردن گوشته های قورمه آنها را کمی تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهند.

 

  1. پس از تفت دادن گوشت، سبزیجات و ادویه ها با هم نوبت به لوبیا ها میرسد. لوبیاهای از قبل خیس شده را آبکشی کرده و به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم، پس آن لیموها را نیز برای طعم گرفتن هرچه بهتر در همان ابتدا اضاف می کنیم.

البته یک مورد اینجا حائز اهمیت است. اگر عادت به خوردن لوبیا در خورشت سبزی ندارید آنرا از لیست مواد اولیه خود حذف کرده و از شب قبل 200 گرم لوبیا را خیس نکنید.

 

  1. در مرحله بعد 4 الی 6 لیوان آب به مواد قورمه خود اضافه کنید و کمی به آب خورشت زمان دهید تا جوش بیاید. اکنون که آب جوش آمد حرارت زیرقابلمه را ملایم و متوسط کنید و درب قابلمه را بگذارید تا زمانی که گوشت ها خوب پخته و خورشت جا افتاده و لعاب بیندازد.

 

نکات طلایی پخت خورشت سبزی رستورانی

  1. استفاده از گوشت گوسفندی تازه: هیچ موردی مثل گوشت تازه نمی تواند طعم خورشت سبزی را به نابترین حالت تبدیل کند. گوشت گوسفندی قرمز و سفت به طعم هرچه بهتر خورشت می افزاید و باعث غلیظ تر شدن آن نیزمی شود. البته باید به این موضوع دقت کرد که گوشت گوسفندی تازه، با اینکه خورشت سبزی را مجلسی و رستورانی می کند اما به دلیل داشتن چربی زیاد ممکن است جمع تر شود و در نهایت زمانیکه خورشت آماده شد، قطعات گوشت کوچکتر شود. به همین دلیل گوشت های قورمه را به تکه های بزرگ تری تقسیم کنید.

 

پخت خورشت سبزی رستورانی

 

  1. زمان کافی: زمان کافی برای پخت و جا افتادن خورشت قورمه سبزی رستورانی مثل یک چاشنی موثر عمل می کند، شاید برایتان پیش بیاید که چرا؟ زمانی که تایم بهتر و زیادتری صرف پخت خورشت کنید نیازی به استفاده از زودپز ندارید و همین موضوع باعث می شود مواد و چاشنی ها عطر و طعم خود را حفظ کرده و خورشت خوشمزه تری در آخر داشته باشید.

 

  1. از دیگر نکات طلایی و قدیمی پخت خورشت سبزی به روش رستورانی استفاده از آب جوش بجای آب معمولی است. زیرا باعث می شود بافت چاشنی و ادویه ها از بین نرفته و خوشمزگی خود را حفظ کنند.

 

  1. استفاده از یخ: بله درست شنیدید یخ می توان دبرای لعاب دار شدن خورشت قورمه سبزی ما بسیار مفید واقع شود. در پایان، 5 دقیقه آخر که تمام موادغذایی خورشت سبزی ما به مرحله پخت کامل رسیدند دو تکه یخ را اضافه کنید. این روش قدیمی اما کارساز باعث می شود به خورشت شوک وارد شده و روغن بیندازد. در نتیجه شکل و ظاهر فوق العاده ای خواهد داشت.

 

پخت خورشت سبزی رستورانی

 

نتیجه گیری: 

یکی از سنتی ترین غذاها که هر کدبانو ایرانی آن را به شکلی مخصوص درست می کند، قورمه سبزی است. می توانید آن را به شیوه رستورانی هم بپزید و لذت ببرید. برای پخت خورشت سبزی به سبک رستورانی، حتما زاز سبزی و گوشت تازه استفاده کرده و سبزی ها را با مقدار بیشتری روغن تفت دهید. در نهایت می توانید برای خوشمزه کردن آن، قطعات لیمو عمانی را به آن بیافزایید. 

مطالب مرتبط

نظر خود را برای ما ارسال نمایید