طرز تهیه خیارشور صنعتی

طرز تهیه خیارشور صنعتی

خوردن خیارشور با ساندویچ بسیار خوشمزه است. یکی از پر استفاده ترین مخلفاتی است که همیشه در سفره ما ایرانیان با غذا خوره می شده.

فرمول های زیادی برای تولید خیارشور وجود دارد. استاندارهای مشخصی دارد که همه تولیدکنندگان آن را رعایت می کنند.

در ادامه این مقاله از وبسایت کامروز، به نحوه تولید خیارشور خانگی می پردازیم.

تاریخچه تولید خیارشور

برای تهییه خیارشور، ابتدا محلولی از آب و سرکه را درست کرده و طعم دهنده هایی را به عنوان افزودنی به آن می افزایند. قبل از اینکه با سرکه نگهداری شوند، با باکتری های طبیعی تخمیر می شوند.

تاریخچه فرآوری خیارشور مربوط به 4000 سال قبل و با خیارهای هندی بر می گردد. مصریان و یونانیان، به خوردن خیارشور اهمیت می دادند و آن را از لحاظ ارزش غذایی و درمانی بسیار قدرتمند می ساختند.

به دلیل طعم تندی و تیزی سرکه، خوردن خیارشور هم طعم جالبی دارند و به آن علاقه مندند. تولیدکنندگان خیارشور، ادویه های خوش عطر به آن اضافه می کنند و به همین خاطر، عطر خوشی دارد.

روش تولید خیارشور صنعتی

برای تهیه خیارشور، به شش نوع ماده اصلی نیاز داریم. خیار تازه محلی و کشیده، مواد اضافی شامل طعم دهنده ها و رنگ ها و اسیدها که خیارها را در آن نگهداری می کنند.

طرز تهیه خیارشور صنعتی

اما همه مواد لازم برای تولید خیارشور، در همه فصل های سال یافت نمی شود. برای همین، نیاز به تازه سازی مواد داریم.

خیار مناسب برای تولید خیارشور: خیارهای قلمی با سایز متوسط که تازه و سفت بوده و روی پوست آنها برجستگی های کمی یافت می شوند را از بوته جدا می کنند.

اگر خیارشور دارای این ویژگی ها نباشد، اصلا خیار مناسبی برای تولید خیارشور نیست.

سپس خیارها را در ظرف های بزرگ صنعتی می ریزند و با دستگاه مخصوص می شویند.

اسید استیک که به سرکه معروف است، از اصلی ترین مواد برای تولید و نگهداری خیارشور می باشد. چون خاصیت اسیدی دارد، خوردن آن برای همه سنین فوق العاده مفید است.

نشاسته ها و موادی که قند طبیعی دارند را طی دو مرحله تخمیر و از آن سرکه درست می کنند.

میوه هایی حاوی قند و الکل طبیعی مانند سیب یا انگور را برای تولید سرکه انتخاب می کنند. کمی مخمر به آن افزوده  تا واکنش تخمیر سریعتر اتفاق بیافتد. طعم متفاوت سرکه، به دلیل انتخاب در مواد تشکیل دهنده آن است.

شیرین کننده های مناسب

برای اینکه طعم تندی و تیزی را از خیارشور بگیریم، نیاز به افزودن کمی مواد شیرین داریم. افزودن شکر، می تواند خیارها را سفت تر کرده و آنها را برای مدت طولانی تری تازه نگهدارد.

البته شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین یا آسپارتام هم وجود دارند که بیشتر خاصیت طعم دهندگی دارند و برای استفاده روزمره مناسب نیستند. برای معده و روده مضراتی نیز دارد.

طرز تهیه خیارشور صنعتی

 

مراحل تهیه خیارشور صنعتی گام به گام

برای تولید خیارشور خوشمزه و ترد، مراخل زیر را قدم به قدم طی می کنیم:

اولین مرحله در خط تولید خیارشور، شستن کامل خیارشورها می باشد. همه خیارهتای خریداری شده را در تشت بزرگی می ریزند و سپس در آب فراوان غوطه ور می کنند تا همه آلودگی ها و کثیفی ها از روی آنها شسته شود.

در مرحله دوم با توجه به بافت و رنگ خیار و شکل ظاهری آن، دسته بندی نیز می شوند. اگر خیاری نرسیده باشد، آن را ادر این مرحله از سایر خیارها جدا می کنند.

در مرحله سوم، نوبت به جداسازی خیارهایی با درجه کیفی کمتر از سایر خیارشورها نیز می رسد. فقط آن خیارهایی باقی می مانند که دارای کیفیت مناسب نیز باشند.

در مرحله چهارم، قسمت های اضافی شامل سر و ته خیارها را جدا می کنند. آن قسمت هایی که شکل ظاهری مناسبی ندارند و برای قرار گرفتن در شیشه مناسب نیستند. برای انجام این مرحله از نیروی انسانی و یا دستگاه مخصوص نیز کمک گرفته می شود.

مرحله پنجم: همه خیارها با فشار آب بیشتری و با دقت بالاتر نیز شسته می شوند. به صورتیکه آب روی آنها اسپری نیز می شود.

مرحله ششم: بعد از شست و شوی کامل خیارها، به کمک دستگاه های مکانیکی خاص، داخل شیشه ها یا قوطی های دسته بندی نیز قرار می گیرند.

مرحله هفتم: حالا نوبت به تهیه محلول شامل ۷ تا ۱۰% سرکه و ۳ تا ۴% نمک می رسد و به داخل دیگ دوجداره ریخته می شود. این محلول باید تا ۹۵ درجه سانتی گراد گرما داده شود.

مرحله هشتم: پس از درست کردن محلول آب و نمک، این محلول توسط دستگاه مخصوصی به درون قوطی هایی که خیار در آنها است اضافه می شود.

مرحله نهم: یکی از مراحل بسیار مهم تهیه خیارشور، بستن درب ظرف های حاوی خیارشور است. به طوریکه هیچ گونه هوایی نباید وارد شیشه ها شود. چون هوا با سرکه و آب واکنش نشان داده و باعث له شدن خیارشورها نیز می شود.

برای این کار از دستگاه مخصوصی نیز کمک می گیرند. همه ظرف ها به ترتیب در جایگاه های مخصوص قرار داده شده و دستگاه چرخان دیگری از بالا روی آنها می چرخد و سر ها را روی شیشه ها پرس می کند.

مرحله دهم: برای افزایش مدت زمان نگهداری خیارشورها، شیشه ها تک تک وارد ظرف پاستوریزاسیون نیز می شود. با این شرایط، خیارشور را به راحتی نیز می توان صادر کرد.

مرحله یازدهم: لیبل  زدن یکی از اصول مهم تولید خیارشور در کارخانه است. چون هر کارخانه محصولات و ترکیبات خاص خود را دارد که به نوبه خود منحصر به فرد است. علاوه بر این، محصولات را نیز زیباتر می کند.

روی لیبل ها اطلاعاتی از قبیل مقدار کالری، برند تولیدکننده، تاریخ تولید و انقضای خیار شور قرار داده می شود. در این مرحله روی قوطی خیارشور لیبل ها قرار می گیرند.

مرحله پایانی: در قسمت پایانی، محصولات وارد دستگاه شیرینگ پک اتوماتیک نیز می شود و به کمک نایلون مخصوصی که روی آنها قرار می گیرد، بسته بندی و وارد جعبه برای حمل و نقل بهتر نیز می شود.

 

طرز تهیه خیارشور صنعتی

 

نتیجه گیری:

خیارشور یکی از خوشمزه ترین ترشیجاتی است که ما ایرانی ها به خوردن آن علاقه داریم. البته روش تهیه صنعتی با سنتی آن کمی متفاوت است. روش صنعتی با سرعت بیشتر و در مدت زمان کمی فرآوری نیز می شود.

 

برای سفارش خیارشور صنعتی، با مسئولان فروش ما در ارتباط باشید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید