ترشی لیته، پا سفره ای خوشمزه

ترشی لیته، پا سفره ای خوشمزه

ما ایرانی ها علاقه داریم تا سفره را رنگین و مجلل بچینیم. در کنار غذاهای اصلی طبخ شده، حتما از سالاد، سبزی خوردن، ترشی، حلوا و زیتون به عنوان پاسفره ای استفاده کنیم.

بعضی از افراد به دلیل مشغله کاری زیادو نداشتن فرصت کافی، علاقه دارند تا از محصولات کارخانه ای استفاده کنند. مثلا ترشی و مربا را آماده بخرند و در یخچال نگهداری کنند.

تهیه هرکدام از ترشی ها و مریا ها با هم متفاوت است. مواد اولیه و روند پخت هریک با دیگری فرق های اساسی نیز داشته و اگر تمام مراحل آماده سازی طبق دستور العمل اصلی  نباشد، مسلما محصولی که به دست می آید طعم و مزه خوبی نخواهد داشت.

یکی از ترشی های بسیار خوشمزه که اکثرا در مناطق جنوب کشور طرفداران زیادی دارد، ترشی لیته است. این ترشی به ترشی بندری نیز معروف بوده و مراحل تهیه آن نسبت به سایر ترشی ها کمی پیچیده تر و سخت تر است.

در ادامه این مقاله از وبسایت کامروز، تمام مراحل آماده کردن ترشی لیته را با دقت بیان می کنیم. همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز:

بادمجان: 500 گرم

سبزی ترشی: 300 گرم

هویج : دو عدد

سیر: سه حبه

فلفل دلمه ای رنگی: دو عدد

کلم سفید: 1/4 یک کلم متوسط

سرکه: 500 گرم

نمک و زدرچوبه: به اندازه کافی

نکته: سبزی های ترشی شامل پونه، مرزه، ترخون، گشنیز و جعفری پاک و خرده شده هستند. برای تهیه ترشی، از هرکدام به اندازه های مساوی در نظر می گیریم.

طرز تهیه ترشی لیته مخلوط

مرحله 1:

 آماده سازی بادمجان: در ابتدا بادمجان ها را با دقت شسته و درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه بادمجان ها خارج شود. سپس کلاهک بالای بادمجان ها را جدا کرده طوری که قسمت سفید رنگ بادمجان روی آن باقی بماند. دقت کنید که بادمجان ها کاملا خشک شده باشند.

مرحله2:

در این مرحله باید بادمجان ها را کباب کنیم. برای این کار می توانید از شعله گاز هم کمک بگیرید. چنگال را درون بادمجان ها فرو کرده و روی شعله گرفته تا کاملا پوست آن قرمز شود. سپس آنها را درون کیسه قرار دهید و درب آن را ببندید. بیست دقیقه زمان داده و درب کیسه را باز کنید. حالا پوست بادمجان ها راحت کنده می شود.

 

ترشی لیته، پا سفره ای خوشمزه

در صورتیکه از طعم دودی بادمجان لذت نمی برید، می توانید آن را در فر کبابی کنید.

مرحله3:

حالا نوبت به سیر رسیده. پوست سیرها را جدا کنید و آنها را بشویید. با دستمال آنها را خشک کنید. حالا بادمجان های کبابی شده را همراه با سیر در غذاساز ریخته و پوره می کنیم. سپس مخلوط آماده شده را در ظرفی ریخته و کنار می گذاریم.

مرحله4:

به سراغ آماده سازی هویج می رویم. پوست هویج ها را جدا کرده و داخل آبکش بریزید و بشویید. سپس آنها را به صورت نگینی خرد کنید.

مرحله5:

در ادامه فلفل دلمه ای ها را شسته و سر آنها را با چاقو در بیاورید. هسته های داخل آن را خالی کرده و دقیقا مثل هویج ها به همان اندازه نگینی خرد کنید.

مرحله6:

کلم ها را هم شسته و داخل خرد کن ریخته تا به راحتی خرد شوند. همراه با هویج و فلفل دلمه ای های خرد شده و ریز، داخل کاسه می ریزیم  و ترکیب بادمجان و سیر پوره را که از قبل آماده کرده بودیم به مخلوط اضافه می کنیم.

نکته: در صورتیکه تمایل داشته باشید، می توانید هویج و فلفل دلمه ای را کاملا له کنید تا طعم مواد به خوبی با هم ترکیب شده و یکدست تر شود.

مرحله 7:

سبزی ها را در یک خردکن می ریزیم تا ریز خرد شوند و در مقایسه با سایز بقیه مواد، بزرگتر یا کوچکتر نباشد. سبزی های خردشده را به موادمان اضافه کرده. سپس روی همه مواد ترشی مقداری نمک و زردچوبه می ریزیم.

مرحله 8:

آماده کردن ظرف ترشی یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل تهیه ترشی می باشد. اگر ظرفتان کثیف و یا خیس باشد، حتما مواد ترشی تان خراب می شود و مجبور می شوید مواد را دور بریزید. ظرف ترشی تان را از قبل بشویید و آن را کاملا خشک کنید. سپس مواد ترشی لیته را بعد از مخلو کردن داخل ظرف بریزید. مراقب باشید به اندازه یک بند انگشت از روی ظرف را خالی بگذارید.

به یاد داشته باشید، ظرف های شیشه ای و روشن مناسب تر از هر ظرف دیگریست.

 

ترشی لیته، پا سفره ای خوشمزه

مرحله 9:

تنها کاری که نیاز است انجام دهید، اضافه کردن مخلوط سرکه و آب جوشیده شده روی مواد ترشی است. به طوریکه یک بند بالاتر از مواد ترشی را کاملا بپوشاند. درب شیشه را محکم ببندید تا هوا به داخل ترشی نفوذ نکند. در غیر اینصورت، نفوذ هوا باعث کپک زدن ترشی می شود.

بعد از انجام همه این مراحل، ظرف ترشی را در یخچال قرار داده تا ترشی آماده شود.

نکات مهم

چندین عامل باعث می شود تا ترشی لیته کپک بزند. مورد اول، مرطوب بودن مواد ترشی است. همه مواد را قبل از خرد کردن روی دستمال مرطوب قرار دهید تا رطوبت آن گرفته و کاملا خشک گردد. مورد دوم خیس بودن ظرف مخصوص نگهداری ترشی است. مورد سوم، تیز بودن بیش از حد سرکه می باشد.

انتخاب بادمجان مناسب برای تهیه ترشی لیته از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. برخی از بادمجان ها بسیار تند و گاها تلخ اند و بر کیفیت نهایی ترشی تاثیرات بدی می گذارند.

قبل از خرد کردن و آماده سازی بادمجان ها، تکه کوچکی از آنها را تست کرده و از شیرین بودن آن اطمینان حاصل کنید. زمانیکه از شیرین بودن آن اطمینان حاصل کردید، آن را خرد و برای ترشی استفاده کنید.

اگر علاقه به خوردن تندی دارید، می توانید از ادویه های تند مثل فلفل قرمز، ادویه کاری، پاپریکا و ......... کمک بگیرید.

 

ترشی لیته، پاسفره ای خوشمزه

نتیجه گیری:

ترشی لیته تند و تیز بندری که یکی از محبوبترین پاسفره ای ها برای ما ایرانیان است، طر تهیه جالبی دارد. سبزی های معطر مانند ترخون و گیشنیز و و سبزیجات خوشرنگ مثل سیر و هویج قطغا اشتها را دو چندان می کند.

برای خرید ترشی لیته کامروز، با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید